“Nem a felemelt mutatóujj, nem az összeráncolt homlok, nem a fenyegetés a megoldás, ennek nincs nevelő hatása”

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

A drogprevencióban a józan észre kell hatni és nem a tiltás eszközeivel élni, perspektívát kell mutatni a fiataloknak és jó példával elől járni – állítja egybehangzóan Zacher Gábor toxikológus főorvos, a Honvédkórház Sürgősségi osztályának vezetője és Katona István neurobiológus, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetének munkatársa. 

“Egy kisgyerek életében nagyon fontosak a minták. A genetikának is van persze jelentősége, hiszen egyre többet tudunk már arról, hogy függőknél megvannak azok a génpárok, amelyek együtt elhelyezkedve hajlamosítanak. Ez azonban nem eleve elrendelést jelent, mert az otthonról hozott szociális minták sokkal inkább meghatározóak, mit a hordozott genetika” – mutatott rá Zacher Gábor az InfoRádió Aréna című műsorában.

Katona István szerint már a születés pillanatától kell a megelőzést kezdeni, azzal, hogy a szülő milyen mintát mutat a gyermekének. Utána pedig a kisiskolás korban meg kell tanítani, mi történik az idegrendszerükkel, ha például 14 évesen elkezdenek cigarettázni.
“Ebben az életkorban érik a homloklebenyük. Teljesen természetes dolog, hogy egyfajta kockázatkereső viselkedést folytatnak, ilyenkor alakul ki annak a viselkedésnek a kódolása, hogyan kell csoportban viselkedni, milyen etikai szabályokat kell betartani, meddig lehet elmenni. Valahol az az egészséges, ha mindenki megpróbál elmenni a falig, a szülőnek, tanárnak, barátoknak pedig az a szerepe, hogy megmondják, ezt lehet és ezt nem. Nem azt kell kérni, hogy soha ne sörözzenek, soha ne cigarettázzanak, soha ne próbálják ki a marihuánás cigarettát. Én annyit szoktam kérni, hogy várják meg mondjuk a 21 éves korukat, csapjanak egy nagy bulit és aztán majd meglátjuk. A végtelen tiltást nagyon nehéz betartani” – magyarázta a neurobiológus.

“Nem a felemelt mutatóujj, nem az összeráncolt homlok, nem a fenyegetés a megoldás, ennek nincs nevelő hatása” – hangsúlyozta Zacher Gábor.

Katona István szerint a perspektíva lehet az egyik kulcsszó a prevencióban:
“Az a logikai nehézség, hogyan vegyem rá magamat, hogy az energiaigényesebb, nehezebb, sokkal később jutalommal járó cselekedetet válasszam. Leüljek délután tanulni, hogy néhány év múlva felvegyenek az egyetemre, 15 év múlva jobb állásom legye, vagy leüljek a számítógéphez kattintgatni és játékokkal üssem el az egész délutánomat. A szülő és az iskola leginkább abban felelős, hogy minden egyes diáknál megtalálja azt a perspektívát, amiben az adott gyermek leginkább jó lehet. Tudja azt mondani, hogy igen, fiam, ha te ezt a pár évet végigküzdöd, akkor igenis eljuthatsz valahova, amikért megéri csinálni” – fogalmazott a neurobiológus.

Hallgassátok meg a TELJES ADÁST! IGAZÁN ÉRDEMES!!

neuron2x_xthumb
Forrás: Info Rádió
Hanganyag: Hlavay Richárd
Translate »