Mit fogyasszunk, ha fogyasztunk? I. rész -A bor

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Vannak olyan alkalmak, amikor koccintunk egy pohár pezsgővel, olyan esték, amikor megiszunk egy pohárka bort, olyan ebédek, ami mellé elfogyasztunk egy pohár sört. Senkinek sem újdonság, hogy egy pohárka vörösbornak rengeteg előnye van. Egyre gyakrabban hallani arról, hogy a sör is sok hasznos ásványi- és tápanyagot tartalmaz. Nézzük meg számokban!

Egy pohár száraz vörös vagy fehér borban körülbelül 130-140 kalória van. Tartalmaz körülbelül 180 mg káliumot, ami a napi szükséglet 10%-a. A kálium erősíti az idegeket, a szívet és az izmokat, de jótékony hatással van a vesékre és a vízháztartásra is. Napi C-vitamin szükségletünk 3,6%-át, és napi jód szükségletünk 14%-át biztosítja. A jód jót tesz a pajzsmirigyünknek, és javítja a hormonképződést. Százával hemzseg a borban a a polifenol, amely egy olyan egészséges növényi anyag, ami enyhíti a gyulladásos folyamatokat, egyes vélemények szerint a rák megelőzésében is szerepe van, mivel legyőzi a sejteket támadó szabad gyököket. A zsírlerakódást is csökkenti az erekben, mérsékelve ezzel az érelmeszesedés és a szívinfarktus veszélyét.

A fehér- és a vörösbor is kitágítja az ereket, csökkentik a vérnyomást, javítják az agy vérellátását, így például a koncentráció is javul. Jól ismerjük a nyugodtság érzését egy pohár bor elfogyasztása után, illetve csökkenti a stresszt, és az elalvást is megkönnyíti, az alvásért felelős melatonin hormonnak köszönhetően. Ez a hormon a kék szőlőben nagyobb mennyiségben található meg.
A bor felgyorsítja a szervezetet, hiszen fogyasztásával a gyomor több savat termel, ami javítja az emésztést. A diétázóknak tudniuk kell, hogy egy pohár bor nagyjából hét kocka csokoládénak felel meg. Ha esetleg valakit gyomorfekéllyel kezeltek-kezelnek, jobb, ha egyáltalán nem fogyaszt bort. Fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitívumok csak a minőségi borok pozitívumai, és naponta negyed liter bornál több bor fogyasztása már nem segít, hanem árt!

Translate »